zajęcia dodatkoweJoga, angielski, pływanie, tenis, zajęcia plastyczne, rytmika? Lista zajęć dodatkowych może być wydłużana bez końca w zależności od zasobności portfela rodziców i ich możliwości czasowych.
Zanim jednak zapiszemy dziecko na zajęcia, zastanówmy się po co i dlaczego takie a nie inne aktywności dla niego wybieramy.
W większych miastach, gdzie dostępność zajęć jest bardzo duża trudno znaleźć dziecko w wieku przedszkolnym, które nie chodzi raz, dwa razy w tygodniu na dodatkowe zajęcia. I choć mają one niewątpliwie i walory edukacyjne (maluchy w tym wieku chłoną wiedzą w mgnieniu oka) i społeczne (dzieci poznają nowe osoby i uczą się z nimi współpracować) a także dostarczają przyjemności (malowanie, lepienie z gliny, zajęcia ruchowe) są również dla małego dziecka sporym obciążeniem fizycznym i emocjonalnym.

Osobną kategorią zajęć są zajęcia specjalistyczne np.: logopedyczne, czy rehabilitacyjne, które mają pomóc dziecku w pokonywaniu trudności. Dzieci mogą bronić się przed wysiłkiem, który muszą włożyć w poprawne wykonywanie ćwiczeń, nierzadko też obawiają się, że coś im nie wyjdzie, czy krytyki ze strony prowadzącego. Przed zapisaniem dziecka na zajęcia warto zapytać prowadzącego, jak ocenia umiejętności wyjściowe naszego dziecka, jakimi metodami pracuje, jaki będzie plan zajęć, czy konieczne będzie jeszcze wykonywanie dodatkowych ćwiczeń w domu. Zajęcia korekcyjne są często priorytetem rodziców, którzy w ten sposób starają się pomóc dziecku i zapewnić mu jak najlepszy start w przyszłość. Jednak i w tym przypadku warto zachować zdrowy rozsądek i umiar, by nie przesadzić z częstotliwością ćwiczeń.

Dziecko w tym wieku potrzebuje również czasu na swobodną zabawę, nudzenie się, pobycie z samym sobą. Jeśli będzie miało zorganizowany dzień od rana do wieczora, nigdy nie nauczy się samo wymyślać zabawy, staje się bierne i mniej kreatywne.
Często rodzice mając mało czasu i sił na zajmowanie się dzieckiem w dobrej wierze zapisują je na niemal wszystkie możliwe zajęcia, by nie nudziło się w domu. Przeciążenie zajęciami przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Zamiast radości rodzi się frustracja, pojawia się niechęć do wyjścia z domu, złość. Jeśli zajęcia stają się źródłem stresu a nie przyjemności należy zastanowić się nad sensem ich kontynuowania. Robienie przerwy mija się z celem, bo grupa się integruje, poznaje nowe umiejętności. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych ma sens, gdy odbywa się regularnie. Inaczej dziecko będzie się czuło niekomfortowo w grupie, która już zdążyła się polubić, nie będzie nadążało na zajęciach i powstaje w ten sposób błędne koło.

Jeśli wiec chcemy rozsądnie wspierać zdolności dziecka i wspomagać jego rozwój, nie podążajmy ślepo za modą. Dla dziecka w wieku przedszkolnym ważna jest swobodna zabawa, kontakt z rówieśnikami na placu zabaw, czy w piaskownicy a także czas spędzony z rodzicami.

Pytania dotyczące rozwoju przedszkolaka.

 

Inne pytania, które mogą Cię zainteresować:

  1. Jak przygotować dziecko do badania USG?
  2. Czy będę mógł się z nim bawić?
  3. Od jakiego wieku można dziecku postawić bańki?

 

Zdjęcie: Prawa do wykorzystania wizerunku podpisane z Shutterstock Inc.