Co powinien umieć roczniak, dwu i trzylatek?

Maluch wychowanie_pytania _4
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Listy umiejętności mają na celu jedynie nakreślenie ogólnej informacji, jakich umiejętności możemy oczekiwać od dziecka w danych ramach czasowych.

Warto jednak mieć je na uwadze i stosując technikę podążania za dzieckiem, zwracać uwagę na ewentualne nieprawidłowości. Jeśli dziecko utraciło swoje wcześniejsze umiejętności, lub nie uczy się nowych rzeczy mimo upływu czasu, koniecznie należy udać się do specjalisty.

Na co jeszcze zwracać uwagę? Niepokojąca w rozwoju dziecka jest asymetria ułożeniowa i ruchowa, nadmierne prężenie się, opóźnienie w osiąganiu kolejnych umiejętności takich jak: podnoszenie główki, przekręcanie się z brzucha na plecy i odwrotnie, sięganie po przedmiot. Zawsze, jeśli jesteś zaniepokojony zachowaniem dziecka, jego rozwojem ruchowym, zgłoś się na konsultacje do neurologa i/lub rehabilitanta.

Rehabilitacja ruchowa wspomoże nie tylko prawidłowy rozwój ruchowy Twojego dziecka, ale jest też znakomitą formą ogólnej stymulacji jego rozwoju, również w innych obszarach.
Nieprawidłowości w rozwoju wychwycone w porę, mogą w dużej mierze zostać skorygowane. Lepiej więc wyjść od lekarza z uspokajającą diagnozą, że wszystko jest w porządku, niż za jakiś czas mieć pretensje do siebie o popełnione zaniedbania.

Umiejętności dziecka pomiędzy 12 a 18 miesiącem życia

  • Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
  • Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry
  • Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
  • Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
  • Moje dziecko kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
  • Moje dziecko odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
  • Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
  • Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa”

Umiejętności dziecka pomiędzy 18 a 24 miesiącem życia

  • Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? „, to odwraca ono swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy o to poproszę
  • Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności lub pojazdów (np. „kap – kap”, „miau”, „brum”)
  • Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw
  • Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto
  • Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
  • Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać
  • Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
  • Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie” i kiwać głową na „tak” adekwatnie do sytuacji

Umiejętności dziecka pomiędzy 30 a 36 miesiącem życia

  • Moje dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje
  • Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego?”
  • Moje dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego
  • Moje dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki
  • Moje dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne
  • Moje dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie
  • Moje dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie
  • Moje dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania
Umiejętności dziecka po 36 miesiącu życia
  • Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki
  • Moje dziecko lubi zadawać mi pytania
  • Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
  • Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego
  • Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
  • Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie
  • Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie
  • Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat

Przeczytaj też:

Więcej informacji na www.badabada.pl
Zdjęcie: Zgoda na publikację wizerunku podpisana z Shutterstock Inc.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

2 przemyślenia nt. „Co powinien umieć roczniak, dwu i trzylatek?

  1. Każdy kto ma dziecko i wokół maluchy w podobnym wieku, wie jak różnie dzieci się rozwijają. Trzeba naprawdę dobrego specjalisty, by wyłapać we wczesnym okresie nieprawidłowości. Niestety nawet pediatrzy lekceważą objawy, a potem terapeuci dziwią się, dlaczego dzieci tak późno trafiają na terapię.

  2. Moja córka wiele podanych umiejętności ma, ale nauczyla się ich znacznie poźniej. Pediatra nie widzi żadnycho opóźnień. Ja jednak się niepokoję.Kto może mi pomóc? Psycholog?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *