Rozwój dziecka w drugim roku życia

Po pierwszych urodzinach znacznie zmienia się sylwetka dziecka. Widać zmianę proporcji. Jeszcze do niedawna okrągły niemowlak wyciąga się, smukleje. To okres kiedy dzieci zaczynają kontrolować równowagę, samodzielnie stawać i się poruszać. Postępy w chodzeniu, których maluch dokonuje w ciągu kilku tygodni są niewiarygodne. Najpierw powoli niewprawnie potrafi przejść parę kroków do tapczanu, wzdłuż stołu a za miesiąc, dwa, czynność ta nie sprawia mu już najmniejszego kłopotu tak że odważy się nawet na samodzielne wchodzą umiejętność jest jeszcze dość asekuracyjna, bo najpierw dla pewności dziecko stawia na stopniach obie stopy. Swobodne chodzenie po schodach to długa nauka, która zajmie mu jeszcze rok.
Każdy miesiąc w drugim roku życia przynosi z sobą opanowanie nowych umiejętności i zwiększa ciekawość świata. Półtoraroczne dziecko uwielbia sortery, wieże z klocków, jeździki, oglądanie książeczek z dużymi, wyraźnymi obrazkami. Maluch zna już znaczenie wielu słów, potrafi wskazać w książeczce obrazek, gdy zapytamy o jego nazwę. Ogromną radość sprawia mu też wykonywanie prostych poleceń np.: przynoszenie czegoś, czy podanie. Wkrótce się to zmieni. Im bliżej drugiego roku, tym bardziej maluch widzi własną autonomię i nie waha się zaznaczać swojego zdania. Słynny bunt dwulatka potrafi czasami zacząć się już kilka miesięcy przed drugimi urodzinami. Niekończące się dyskusje związane są też z doskonaleniem mowy. Dziecko coraz lepiej potrafi się wysłowić, umie się przedstawić, odpowiada całym zdaniem na pytania. Rozróżnia ton i intonację głosu.
Dwu i pół latek będzie już potrafił przekręcić klucz w zamku, rysować kredkami, zapinać buty. Ubieranie idzie mu jeszcze trochę nieporadnie. Możemy uczyć dziecko zakładania spodenek, skarpet, ale na swobodne ubieranie i rozbieranie jest jeszcze czas. W tym okresie dziecko nie ma jeszcze ustalonej lateralizacji i zdarza się, że naprzemiennie używa raz prawej, raz lewej rączki. Trzeba odczekać, by maluch sam określił, którą ręką chce się posługiwać. Na szczęście dzisiaj nie ma już przymusu uczenia dziecka posługiwania się wyłącznie prawą rączką. Ceną za to były często różnego rodzaju zagrożenia jak: jąkanie się, moczenie nocne, trudności z czytaniem i pisaniem. Dobrze jest zwrócić na to uwagę w przedszkolu i zapytać, jaki pogląd na ten problem mają wychowawczynie. Pod żadnym pozorem dziecko nie powinno w przedszkolu być zmuszane do posługiwania się prawą rączką.
Postępy w rozwoju dziecka między pierwszym a drugim rokiem życia często dokonują się skokami. Czasami rodzice są zaniepokojeni, że maluch jakby cofnął się w rozwoju, czy nie rozwija się w książkowym tempie. Nie należy zakładać, że każdy etap w rozwoju dziecka będzie miał miejsce, tak jak to opisano w literaturze. Dzieci rozwijają się we własnym tempie. Ważne, by przyswajało sobie nowe umiejętności w określonej sekwencji rozwojowej np.: najpierw gaworzyło i naśladowało odgłosy, potem wypowiadało pojedyncze słowa, w końcu proste i bardziej złożone zdania. Czas nauki poszczególnych umiejętności może być w przypadku dzieci w podobnym wieku bardzo różny. Jeśli jednak mamy wrażenie, ze dziecko nie rozwija się tak jak powinno, warto zasięgnąć rady pediatry, psychologa, czy neurologa. Problemy rozwojowe w tym wieku można szybko skorygować, jeśli zostaną odpowiednio zdiagnozowane.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *