Tabela rozwoju dziecka od 1. do 6. miesiąca życia dziecka

Wiek dziecka Opanowana umiejętność (potrafi większość dzieci) Początki umiejętności (potrafi około połowa dzieci) Początki umiejętności (potrafi około połowa dzieci)
  1. 1.       miesiąc
wymaga podtrzymywania główki, ale gdy leży na brzuszku, unosi ją i przez krótką chwilę potrafi utrzymać,zatrzymuje wzrok na przedmiotach trzymanych 30 cm od niego,zwraca głowę w kierunku światła, wpatruje się w twarze,

płacze lub marudzi, gdy jest głodne,

syte, przestaje ssać, lub zasypia

podnosi ręce i ogląda je w zasięgu wzroku,wydaje dźwięki: ooooch i aaachrozróżnia dwa kolory: czarny i biały uśmiecha się,śmieje się,trzyma główkę pod kątem 45 stopni
  1. 2.       miesiąc
wydaje dźwięki z samogłosek i spółgłosek: ga, egu. gruhuu, erre,podnosi ręce i ogląda je w zasięgu wzroku, wkłada paluszki do buzi,podnosi główkę i przez krótki czas potrafi ją utrzymać wysyła uśmiechy, śmieje siętrzyma główkę pod kątem 45 stopnileżąc na plecach potrafi obrócić się na prawy albo lewy bok trzyma głowę prosto i stabilnieprzenosi i potrafi utrzymać ciężar ciała na nóżkachpotrafi leżąc na brzuszku unieść główkę i ramiona
  1. 3.       miesiąc
trzyma głowę prosto i stabilnierozpoznaje twarz mamy i jej zapachśmieje się grucha, kwiczy, głuży, robi bąble ze ślinyrozpoznaje głosy bliskichpotrafi leżąc na brzuchu unieść głowę i ramiona obraca się w kierunku głośnych dźwiękówskłada razem rączki, wyciąga rączki do zabawkipotrafi się obracać z brzuszka na plecki
  1. 4.       miesiąc
sztywno trzyma główkępotrafi przenieść ciężar ciała na nogigrucha do osoby mówiącej do niego

śmieje się i uśmiecha

sięga po zabawkę, czy inny interesujący do przedmiotpotrafi się obracać z brzuszka na pleckipotrafi utrzymać zabawkę w rączkach naśladuje dźwięki ma-ma, ta-tapojawiają się pierwsze zębymoże być gotowe na rozszerzanie diety
  1. 5.       miesiąc
rozróżnia intensywne koloryleżąc na plecach potrafi obrócić się w lewą albo prawą stronę, trzyma głowę prostopewnie unosi główkę

chętnie bawi się nóżkami i rączkami

wymawia długie ciągi sylab: „ma-ma-ma”, „ba-ba-ba”, „da-da-da”

trzymane za rączki samo unosi się z pozycji siedzącej- wyraźnie kieruje rączkę ku zabawce i chwyta ją

obraca się w kierunku nowych dźwiękówzaczyna zjadać dodatkowe stałe posiłkireaguje na swoje imię

odróżnia pieszczotliwy i surowy ton głosu oraz łagodny i zagniewany wyraz twarzy

krótką chwilę siedzi bez podtrzymywaniawkłada przedmioty do uststaje się nieufne w stosunku do obcych, pojawia się lęk przed rozstaniem z mamą

 

potrafi powiedzieć „mama” z akcentem na pierwszej sylabie

 

  1. 6.       miesiąc
obraca się w kierunku dźwięków i głosównaśladuje dźwiękiobraca się z brzuszka na plecki i odwrotnie

samo trzyma się palców dorosłego i unosi się do pozycji siedzącej- stoi pewnie z nóżkami wyprostowanymi w kolanach i stawach biodrowych

sięga po zabawki i wkłada je do ustsiedzi bez podtrzymywaniazjada dodatkowe posiłki może się czołgać i zaczynać raczkowaćrozmawia samo ze sobą, łączy samogłoski ze spółgłoskami np.: dada, aggaaagazaczyna sięgać ręką do przedmiotu znajdującego się po przeciwnej stronie ciała
Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *