Karta rozwoju psychoruchowego dziecka

Tempo zdobywania różnych umiejętności przez dziecko w pierwszych dwóch latach życia ma kluczowe znaczenie dla oceny jego prawidłowego rozwoju. Nierzadko rodzice pytani, kiedy dziecko zaczęło siadać, czy wskazywało palcem, kiedy zaczęło reagować na imię, gaworzyć nie są wstanie podać dokładnej odpowiedzi. Maluch-karta-umiejetnosciPoniżej przedstawiamy umiejętności kluczowe dla kolejnych miesięcy życia dziecka z zakresu rozwoju psychoruchowego. Warto wydrukować sobie taką tabelkę i wpisać miesiąc, kiedy dana czynność została opanowana przez dziecko.

Oczekiwane osiągniecia dziecka w kolejnych miesiącach życia Stwierdzono w miesiącu
1. W pozycji na brzuchu przesuwa głowę i unosi chwiejnie
Przez chwilę skupia wzrok na twarzy badającego
Wydaje krótkie dźwięki gardłowe a,e
2. Utrzymuje głowę przy podciąganiu do pozycji siedzącej
Śledzi wzrokiem poruszającą się osobę i kolorowy przedmiot
Reaguje mimiką, uśmiecha się
3. W pozycji na brzuchu opiera się na przedramieniu
Utrzymuje głowę w pozycji siedzącej
Bawi się rękami, wkłada dłonie do buzi, odpowiada uśmiechem
Pierwsze próby łączenia sylab
4. W pozycji na brzuchu nogi proste lub pół wyprostowane
W pozycji na plecach łączy dłonie
Podciągane do góry unosi głowę i ramiona
W odpowiedzi śmieje się głośno i gaworzy
5. W pozycji na brzuchu opiera się na dłoniach
Przesuwa się wokół własnej osi
Wydaje okrzyki radości, rytmicznie powtarza sylaby; ge-ge
Chwyta grzechotkę leżącą w zasięgu ręki i obraca nią
Odwraca się z pleców na brzuch i odwrotnie
Trzymane pionowo utrzymuje częściowo ciężar swojego ciała
Siedząc z oparciem chwyta grzechotkę ręką i przybliża ją
Zaczyna gaworzyć, reaguje na a kuku
7. Siedzi przez moment bez podtrzymywania
W pozycji na plecach wkłada stopę do buzi
Pełza okrężnie i do tyłu
Obserwuje bliskie osoby, gaworząc zaczyna łączyć sylaby
8. Siedzi pewnie bez podparcia, zaczyna siadać samodzielnie
Przyjmuje pozycję na czworakach, stoi z podparciem
Pełza do przodu
Szuka przedmiotu, który upadł
Początki chwytu pęsetkowego
Próbuje wydawać dźwięki szeptem
9. Trzymane pod pachy wykonuje ruchy chodzenia
Stoi postawione przy poręczy
Upuszcza przedmiot celowo, sięga po kostkę z pojemnika
Wymawia pierwsze słowa: baba, mama
10. Wyjmuje mały przedmiot z dużego
Odwraca głowę w kierunku znanej osoby
Staje samo, chodzi trzymane za ręce, lub przy poręczy
Naśladuje czynności np.: kosi-kosi, czy pa-pa
11. Pewnie zmienia pozycję, chodzi trzymane za dwie ręce
Reaguje na zakazy, pokazuje palcem wskazującym
Na prośbę wyrażoną gestem podaje przedmiot, nie wypuszczając go
Wymawia sensowne sylaby
12. Wkłada mały przedmiot do dużego
Stawia samodzielnie pierwsze kroki
Wykonuje proste polecenia
Wymawia pierwsze słowa 3 sylabowe
15. Chodzi pewnie wchodząc na schody trzymane za rękę lub podpiera się rękami
Naśladuje niektóre czynności domowe
Mówi 5 słów dwusylabowych: baba, tata, lala, papa
18. Wspina się na meble, przynosi duże przedmioty np. piłkę
Sygnalizuje w dzień o swoich potrzebach fizjologicznych
Mówi co najmniej 8 słów (zniekształcone, dźwiękonaśladowcze)
21. Przynosi i podaje wskazany przedmiot
Na schody wchodzi krokiem dostawnym
Buduje wieżę z kilku klocków
Powtarza znane słowa
24. Swobodnie wchodzi po schodach
Zgłasza potrzeby fizjologiczne
Mówiąc łączy znane wyrazy, np.: mama daj

Zdjęcie: Zgoda na publikację wizerunku podpisana z Shutterstock Inc.

 

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *