Jak ćwiczyć w domu małą motorykę?

Przedszkolak-rozwoj-jak cwiczyc-mala-motorykaMotoryka mała, czyli inaczej precyzyjne ruchy rąk należą do najbardziej skomplikowanych ruchów możliwych do wykonania przez człowieka. Ich rozwój przekłada się na umiejętność samoobsługi, rysowania, pisania, a także szeroko pojętej komunikacji. Ręka jest odpowiedzialna za wiele funkcji np. popychanie, podnoszenie ciężarów, szycie, pisanie, itd.
Pierwsze ruchy rękami pojawiają się już w życiu płodowym. Dziecko bawi się pępowiną, wkłada kciuk do buzi. Po porodzie paluszki są zaciśnięte. Piąstki otwierają się w ciągu kilku dni. Następnie otwiera się kciuk. W kolejnych tygodniach i miesiącach dziecko opanowuje chwyt pęsetkowy i doskonali go podczas zbierania paproszków z podłogi.

Te osiągnięcia z pierwszego roku życia pozwolą dziecku precyzyjnie chwytać klocki, nawlekać koraliki, podnosić z podłoża nawet bardzo małe i płaskie przedmioty, a później trzymać kredkę, długopis i inne skomplikowane narzędzia. Umiejętność precyzyjnego posługiwania się dłońmi decyduje o jakości życia człowieka i poziomie jego funkcjonowania. Stąd też warto od najmłodszych lat wspomagać ich sprawność.

Przedstawione w poniższej prezentacji porady i ćwiczenia można stosować u już dzieci w wieku przedszkolnym.

Deficyty w zakresie funkcjonowania rąk są bardzo zróżnicowane: od całkowitej niezdolności kontrolowania ich ruchów do drobnych trudności grafomotorycznych. Na każdym z tych etapów warto proponować dziecku odpowiednie oddziaływania, tak aby wypracować z nim możliwie najlepszą sprawność, co jednocześnie przekłada się na jakość jego życia.
Wszystkie proponowane zabawy powinny mieć odpowiednią kolejność i nie mogą być wprowadzane w sposób przypadkowy!!! Pracę z dzieckiem rozpoczynamy od ćwiczeń fizycznych tzw. rozmachowych przechodząc do bardziej precyzyjnych ruchów, a kończąc na ćwiczeniach graficznych.
Należy pamiętać również, że proponowane ćwiczenia muszą być odpowiednio dobrane nie tylko do poziomu manualnego dziecka lecz także poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Należy unikać wywoływania poczucia u dziecka, że dane zadanie jest dla niego zbyt infantylne, nudne lub jest przymuszane do jego wykonania, gdyż może to zniechęcić dziecko do dalszej współpracy.
Pamiętajmy, by zaczynać od najłatwiejszych ćwiczeń do wykonania przez samo dziecko, by stopniowo zachęcać je zabawa i współdziałaniem do trudniejszych.

Prawdłowa postawa przy siedzeniu

  • krzesło (siedzisko) powinno mieć podparcie z tyłu, aby podtrzymywać cały odcinek lędźwiowy
  • głębokość części siedzącej powinna być krótsza od długości uda o 2 palce, a wysokość równa długości podudzi
  • stopy muszą przylegać całą powierzchnią do podłoża
  • stół powinien być duży i płaski, przysunięty blisko dziecka
  • stół powinien znajdować się na wysokości wyrostka mieczykowatego mostka
  • stół musi być na tyle szeroki, aby oba ramiona znalazły się na stole
  • biodra powinny być zgięte tak, aby dziecko siedziało dokładnie na pośladkach z miednicą ustawioną w pozycji pośredniej oraz z wyprostowanym odcinkiem lędźwiowych kręgosłupa
  • głowa powinna być ustawiona symetrycznie w przedłużeniu tułowia, a barki obniżone
  • zeszyt/kartka powinien być ustawiony na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem dla praworęcznych w lewo, dla leworęcznych w prawo
  • aby ułatwić dziecku prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego można długopisy i ołówki na odpowiedniej wielkości kolorową folią samoprzylepną
  • prawidłowa odległość od czubków palców trzymających długopis/ołówek do kartki powinna wynosić ok. 2 cm
  • koniec długopisu powinien być skierowany ku prawemu ramieniu, a dokładnej znajdować się między przedramieniem i łokciem
  • przedramię powinno być ustawione mniej więcej prostopadle do liniatury zeszytu
  • brzeg dłoni nadgarstka i ramię opierają się cały czas o stół i zeszyt i przesuwają podczas pisania
  • światło powinno padać od lewej strony (dla dziecka praworęcznego) lub z prawej (dla leworęcznego)

Domowe ćwiczenia

  • Krążenie ramionami z boku i przodu (wykonywanie kółek małych, średnich i dużych ) – ok. 20 kółek każdego rodzaju
  • Pływanie „na sucho” -symulowanie ruchów, jakie wykonuje się przy pływaniu crowlem na zmianę ze stylem grzbietowym
  • Pajacyki
  • Rzuty piłką znad głowy
  • „Taczka” – dziecko chodzi na rękach, druga osoba podtrzymuje je pod kolanami
  • Odbijanie balonika ramieniem
  • „Koci grzbiet”
  • Pompki w pozycji stojącej – opadanie rękoma na ścianę
  • Przeciąganie liny
  • Zabawa w ”wkręcanie żarówek” dłońmi
  • Zabawy z pacynkami
  • Przykręcanie i odkręcanie śrubek
  • Nawijanie sznurka w pionie
  • Zakręcanie słoików
  • Łowienie dłonią, np. fasoli z kisielu
  • Przekładanie jabłek/kamyków z jednej strony na drugą
  • Gra w kręgle
  • Rysowanie obrazków na dłoni i oglądanie ich
  • Budowanie z klocków, woreczków
  • Taniec z chustami/ wstążkami
  • Zabawy z modeliną/
  • plastopianką
  • Nawlekanie koralików
  • Dotykanie dłonią różnych faktur – kaszy, ryżu, grochu
  • Zabawy paluszkowe np. spacery palcami po stole, zabawa pacynkami założonymi na palce
  • Przypinanie i zdejmowanie spinaczy do bielizny z przeciwstawnością kciuka wobec wskazującego i środkowego
  • Przesuwanie gumowych piłeczek strumieniem powietrza ze ściskanej gumowej gruszki
  • Robienie stempelków (gotowych lub z ziemniaka)
  • Mocne zaciskanie i rozluźnianie dłoni (10 razy)
  • Ugniatanie małych, gumowych piłeczek
  • Formowanie kulek z gazet, bibułki
  • Układanie puzzli
  • Ćwiczenia graficzne – kolorowanie płaszczyzn w książeczkach z obrazkami, kalkowanie, pisanie po śladzie, pisanie ciągu liter bez odrywania ręki, rysowanie ósemki w poziomie

Zdjęcie: Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock Inc.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *