Co to jest integracja sensoryczna?

Maluch-rozwoj-co umie roczniak
Integracja sensoryczna to dzisiaj często spotykany termin. Możesz go usłyszeć w przedszkolu, poradni pedagogicznej, w przychodni lekarskiej. Co oznacza pojęcie SI i dlaczego do tego zagadnienia przykłada się tak dużą wagę? Piszemy też, jakie zachowania sugerują zaburzenia w obszarze SI i jak sobie z nimi radzić.
  • organizacja wrażeń zmysłowych dokonywana przez mózg w celu wyprodukowania reakcji adaptacyjnej na wymagania otoczenia
  • proces w którym informacje płynące ze wszystkich zmysłów są przez mózg segregowane, rozpoznawane, interpretowane łączone ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami

Mamy 6 kanałów zmysłowych dostarczających nam informacji o nas samych i otaczającym nas świecie. Ich współpraca jest jednym z warunków prawidłowego rozwoju człowieka.

Przykładowe zachowania sugerujące zaburzenia w obszarze SI

  • trudności w zakresie samoobsługi (dzieci od lat 3 „łatwe ubrania”), kłopot z posługiwaniem się przyborami codziennego użytku;
  • nieumiejętność samodzielnego bawienia się i adekwatnego użycia przedmiotów w zabawie;
  • bardzo powolne uczenie się nowych aktywności fizycznych (np.: huśtanie się, jazda na rowerze, pokonywanie torów przeszkód na placach zabaw);
  • potykanie się „na prostej drodze”, obijanie się o meble czy inne osoby, rozlewanie napojów, nieuważne odkładanie przedmiotów tak, że spadają ze stolika, domaganie się mocnych uścisków, w zabawie z innymi dziećmi preferowanie kontaktu fizycznego
  • unikanie zabiegów pielęgnacyjnych (np. mycia twarzy
  • i zębów, obcinania włosów, paznokci, czesania), odmawianie lepienia z plasteliny, klejenia, malowania palcami
  • nadmierna płaczliwość oceniana z zewnątrz „bez powodu”;
  • „niedotykalskie”
  • nadmierna aktywność ruchowa, uczestniczenie
  • w niebezpiecznych zabawach (np. Zbyt wysokie wspinanie się, zeskakiwanie z wysoka)
  • unikanie pewnych dźwięków (np.: suszarka, suszarka, reklamy w supermarkecie), nietolerowanie pogłosu
  • unikanie głośnych wspólnych zabaw, zasłanianie uszu lub odwrotnie – domaganie się ich
  • trudności z prawidłową wymową
  • szybkie zniecierpliwianie się w sytuacji wielu wrażeń wzrokowych np. jak w supermarkecie, podczas oglądania telewizji lub korzystania z komputera

Jeśli zauważysz u swojego dziecka powyższe objawy, skontaktuj się z terapeutą SI, który przeprowadzi wnikliwą diagnozę i zaleci odpowiednie ćwiczenia.
Zdjęcie: Zgoda na publikację wizerunku podpisana z Shutterstock Inc.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *