Archiwa

Jak przygotować się do ciąży po poronieniu?

ciaza-po-poronieniu
Aż 80% par, których dotyczy problem poronień i kłopotów z płodnością ma szanse na zdrowe dziecko. Najważniejsze są jednak odpowiednia diagnostyka i rozpoczęcie ewentualnego leczenia już po pierwszym poronieniu, a także pozytywne nastawienie. Od czego zatem zacząć kolejne starania?

Starania warto zacząć od testów genetycznych
Starania o kolejną ciążę najlepiej rozpocząć od diagnostyki przyczyn poronienia. Warto najpierw wykonać badania genetyczne na materiale poronnym od dziecka. Pokażą one, czy za poronienie odpowiadają przypadkowe wady, na które rodzice nie mieli wpływu. W wielu przypadkach takie badanie wystarczy, by poznać przyczynę wczesnego zakończenia ciąży. Umożliwia więc skrócenie diagnostyki i uzyskanie spokoju, a także ułatwia pogodzenie się ze stratą.

Warto wiedzieć, że za ok. 70% poronień odpowiedzialne są losowe wady genetyczne u dziecka. Najczęściej nie są one w żaden sposób związane ze zdrowiem czy wiekiem rodziców, są od nich niezależne. Co więcej, w kolejnej ciąży zwykle już się nie pojawiają, a dziecko rodzi się zdrowe.

Badania po poronieniu – pomogą w lepszym przygotowaniu do kolejnej ciąży
Po poronieniu również kobieta powinna zbadać się po kątem posiadania ewentualnych mutacji genetycznych, które mogą mieć wpływ na kolejną ciążę. Warto wykluczyć lub potwierdzić występowanie trombofilii wrodzonej i mutacji genu MTHFR. Te szybkie i całkowicie bezbolesne badania genetyczne mogą w znaczący sposób wpłynąć na poczęcie dziecka, a później – na zdrowie malucha. Umożliwiają również zyskanie pewności co do stanu swojego zdrowia – u wielu kobiet to po prostu spokój, że wszystko jest w porządku.

Trombofilia wrodzona może zarówno przyczynić się do poronienia (np. utrudniając zagnieżdżenie się zarodka w macicy), jak i stanowić zagrożenie dla zdrowia kobiety (zwiększając ryzyko pojawienia się zakrzepicy). Negatywnym skutkom zapobiega bardzo proste leczenie wprowadzane od razu po jej wykryciu. Mutacja genu MTHFR uniemożliwia natomiast prawidłowe wchłanianie „zwykłego” kwasu foliowego, tak ważnego dla zdrowia dziecka i rozwoju jego mózgu. Test warto więc wykonać, by wybrać odpowiednią dla siebie formę tej witaminy.

Lekarz prowadzący – wiele zależy od jego doświadczenia
Przed rozpoczęciem starań o kolejne dziecko po poronieniu dobrze jest porozmawiać nie tylko z lekarzem ginekologiem, ale także lekarzem genetykiem. To z nim warto omówić wyniki badań genetycznych (zarówno dziecka, jak i rodziców) i rozwiać wszelkie wątpliwości, natomiast ginekolog powinien udzielić dodatkowych wskazówek i dać odpowiednie zalecenia. W sposób rozważny i przemyślany wybrać należy także lekarza prowadzącego kolejną ciążę. Powinien być to specjalista w zakresie prowadzenia ciąż u kobiet po poronieniach, który od razu będzie reagować na wszelkie niepokojące sygnały. Dobrze jest również konsultować z lekarzem wszystkie wątpliwości i obawy oraz nigdy nie bać się pytać.

Ciąża po poronieniu – odpowiednia dieta również ma znaczenie
Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna na etapie starań o dziecko oraz w ciąży. Powinna być ona bogata w witaminy i minerały, szczególnie kwas foliowy. Należy go jednak suplementować dodatkowo, by mieć pewność, że zapotrzebowanie organizmu zostanie na pewno pokryte. Dobrze jest spożywać codziennie 5-7 porcji warzyw i owoców, pełnoziarniste pieczywo i chude mięso oraz ryby, natomiast zrezygnować ze słodyczy i fast-foodów. O jakość nasienia musi dbać także mężczyzna, więc i on powinien całkowicie odstawić alkohol i papierosy, a także rozpocząć zdrową dietę.

Ciąża po poronieniu – im mniej stresu, tym większa szansa na dziecko
Stres związany z poronieniem oraz chęcią zajścia w kolejną ciążę może czasowo obniżyć zdolność poczęcia dziecka. U kobiety może bowiem nastąpić rozregulowanie cyklu, a u mężczyzny – kłopoty z potencją. Starając się o dziecko po poronieniu warto najpierw uspokoić więc swoją psychikę. W tym przypadku stres, chociaż uzasadniony, może mieć wpływ na kłopoty z zajściem w ciążę i rodzić kolejne frustracje. Dobrymi sposobami na zmniejszenie stresu są również wyjazd na urlop, aktywność fizyczna czy relaks przy swoim hobby.

Tekst powstał we współpracy z portalem: www.badaniaprenatalne.pl
Zdjęcie: ©rfphoto/ Depositphotos.com

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)