Co mówią o Tobie zachcianki jedzeniowe?

zachcianki
Wsłuchaj się w siebie a twój organizm sam powie ci czego potrzebuje. Nachodzi was czasem chęć na czekoladę, kawałek mięsa, czy hamburgery? Nie mam na myśli ciąży, bo ten okres na jak wiadomo swoje prawa, ale chwile, kiedy siedzimy przed telewizorem, albo w pracy i nagle pojawia się niepohamowany apetyt na drożdżówkę, czy słodkie napoje. Takie sygnały, to znaki, które wysyła nam nasze ciało. Jeśli je tylko umiejętnie odczytamy, nie tylko unikniemy podobnych sytuacji w przyszłości, ale też zastąpimy niezdrowe jedzenie wartościowymi składnikami.

Skąd te zachcianki?

Istnieje teoria, która mówi, że zachcianki świadczą o braku pewnych składników odżywczych w organizmie. Kiedy nauczyliśmy nasze ciało, że np. magnez dostarczamy mu z czekolady, brak tego składnika będzie sygnalizowany niepohamowanym apetytem właśnie na ten produkt. Podobnie jest z tłuszczami, które dają uczucie sytości i poprawiają nastrój. Jeśli uda nam się przerwać to błędne koło i dostarczymy zdrowych składników napady głodu ustaną.

Co zamiast czego?

Apetyt na chipsy, krakersy, słone paluszki może świadczyć o braku sodu i krzemu. Dostarczysz go zajadając potrawy bogate w sód: żółty ser, ryby, kiszoną kapustę i zielone oliwki a także dodając do potraw zwykłą sól kuchenną.  Z kolei krzem znajduje się we wszystkich gatunkach sałaty, pasternaku, lucernie, ogórku, selerze i marchwi. Dobrze jest też włączyć do diety kaszę jaglaną, brązowy ryż, morele. Sporo krzemu jest też w ziołach. Można z nich przyrządzać zdrowe napary np.: pokrzywowy, ze skrzypu polnego, czy perzu.

Czekoladowe zachcianki przestaną nas męczyć, czy zastąpimy ją innymi produktami bogatymi w magnez np.: pestki dyni, słonecznika, sezam, migdały, nerkowce lub orzechy włoskie. Sporo magnezu zawiera też  żółty ser, ciecierzyca, otręby, banany, ryby i szpinak oraz produkty pełnoziarniste –  pieczywo lub makaron.

Chęć na słodycze to z kolei oznaka niedoborów takich pierwiastków jak tryptofan – aminiokwas biorący udział w tworzeniu serotoniny odpowiedzialnej za poczucie zadowolenia i szczęścia. Te składniki znajdują się w drobiu, brokułach, mięsie wołowym, orzechach, szpinaku, roślinach strączkowych a także rybach, jajach, pestkach słonecznika, dyni, serach pleśniowych.

Zamiast fast foodu, którego niepochamowane spożywanie może świadczyć o braku wapnia, lepiej zjeść porcję kiszonej kapusty, owoców morza, wypić szklankę maślanki lub sięgnąć po inne produkty wysoko wapniowe- zielone warzywa- kapusta, brokuł, natka pietruszki, nasiona roślin strączkowych- soję, groch, fasolę, banany, figi, morele, produkty pełnoziarniste, płatki owsiane i orzechy laskowe lub migdały.

Zasada jest prosta, jeśli czegoś nam brakuje, to organizm będzie się domagał dostarczenia tych składników, najczęściej idąc na skróty, czyli kierując nasza myśli w stronę produktów, które szybko zaspokajają głód, powodują wzrost poziomu cukru we krwi i dostarczają miłych endorfin. Stąd na liście zachcianek królują: czekolada, tłuste frytki, hamburgery z majonezem, czy różne słodycze.

Oczywiście zmiana nawyków wymaga nieco samozaparcia, świadomego podejścia do codziennej diety i wytrwałości. Tydzień, czy dwa to za mało, by uzupełnić niedobory i odzwyczaić się od złych nawyków. Warto jednak pojąć ten wysiłek z korzyścią dla zdrowia, sylwetki i samopoczucia.

 

Zdjęcie: Shutterstock

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

3 przemyślenia nt. „Co mówią o Tobie zachcianki jedzeniowe?

  1. Przez całą ciążę miałam niepohamowany apetyt. Rezultat 25 kg+. Nie pomagały żadne suplementy diety. I czym to wyjaśnić? Urodziłam i wszystko się skończyło, jak ręką odjął.

  2. Ja biore magnez i nie chce mi się słodkiego. Awaryjnie dobrze mieć pod ręką bakalie, a najlepiej nie dopuszczać do przegłodzenia. Wtedy pochłania sie wszystko, co jest pod ręką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *