Dieta w ciąży

Ciaza-dieta-co-jesc-czego-nie-jescZdrowa dieta w ciąży

Zdrowa dieta w ciąży nie oznacza, że masz jeść za dwoje. Zapotrzebowanie kaloryczne w pierwszym trymestrze, kiedy to ciężarnym często dokucza nadmierny apetyt wynosi ok. 1800 kcal dziennie, czyli tyle, co przed ciążą. W kolejnych zwiększa się o 300-500 kcal na dzień.

Podstawą diety kobiety w ciąży powinny być zdrowe, naturalne, jak najmniej przetworzone produkty:
chude mięso, nabiał, owoce, warzywa, ryby, razowy makaron, ciemny chleb.

Warto zrezygnować w tym czasie ze
słodyczy, napojów gazowanych, produktów konserwowych na rzecz mrożonek. Chipsy, paluszki lepiej zastąpić orzechami, rodzynkami.

Do zaspokojenia głodu znakomicie nadają się suszone owoce:
morele, figi, pokrojone w paseczki warzywa z dipem jogurtowym.

Co jeść a czego nie należy jeść w ciąży?

Odpowiednia dieta w ciąży ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka. Każdego dnia jadłospis ciężarnej powinien uwzględniać zwiększone zapotrzebowanie na witaminy, sole mineralne i składniki budulcowe i produkty z poniższych grup żywieniowych.

W ciąży szczególnie ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Odwodnienie może objawiać się bólem i zawrotami głowy, czy osłabioną koncentracją. Najlepsza jest niegazowana woda mineralna. Optymalna dzienna ilość to 8 szklanek dziennie. Wpływa to korzystnie na przemianę materii, wypełni żołądek, osłabia nieprzyjemne ciążowe dolegliwości jak mdłości, zawroty głowy, wymioty, zaparcia.

Co należy jeść w ciąży?

  • Węglowodany
    Dieta ciężarnej powinna uwzględniać najlepiej węglowodany złożone zwłaszcza skrobię. Zalecane jest spożywanie grochu, fasoli, produktów z mąki razowej, ciemnego ryżu, kasz, ciemnego pieczywa. Ograniczyć należy spożycie słodyczy i cukru.
  • Białko
    By pokryć wzrastające zapotrzebowanie na białko w ciąży zaleca się spożywanie czerwonego mięsa, jaj, ryb, drobiu, produktów mlecznych.
  • Owoce i warzywa
    Zaleca się spożywanie takich owoców i warzyw jak: marchew, buraki, mango, jabłka, truskawki, winogrona, kiwi, kiszona kapusta, wszystkie zielone warzywa, warzywa strączkowe.
  • Żelazo i kwas foliowy
    Żelazo jest niezbędnym pierwiastkiem w ciąży, by uniknąć anemii. Kobiety planujące ciążę powinny też przynajmniej na 4 tygodnie przed poczęciem rozpocząć przyjmowanie kwasu foliowego. Można go kupić w aptece bez recepty. Optymalna dawka to 400 mikrogramów dziennie. Kwas foliowy ma duże znaczenie w profilaktyce występowania poważnych chorób układu nerwowego u płodu.

Czego nie należy jeść w ciąży?
W ciąży nie wolno jeść surowych ani wędzonych na zimno ryb, mięsa, owoców morza ponieważ istnieje ryzyko zarażenia listeriozą, czy toksoplazmozą, pić niepasteryzowanego mleka i zrobionych z niego przetworów, zwłaszcza serów pleśniowych (camembert, gorgonzola, brie), bo mogą być zakażone listeriozą. To groźna choroba bakteryjna, która może być niebezpieczna dla dziecka.
Zakazany jest również alkohol. Dotyczy to również piwa, czy kieliszka wina.

Jak za bardzo nie przytyć w ciąży?

Przyrost wagi w ciąży jest faktem. Choć może przerażać cię wizja utraty smukłej sylwetki, ciąża ma swoje prawa. Jeśli dotychczas byłaś fanką diet odchudzających, musisz zapomnieć o nich na dość długi czas. Ciąża to nie najlepszy moment na odchudzanie. Nie oznacza to, że możesz bez umiaru jeść wszystko w każdej ilości. Masz jeść dla dwojga, nie za dwoje. Oznacza to, że nawet jeśli twój organizm domaga się w nocy czekolady, lodów, kiełbasy, czy golonki, nie folguj sobie usprawiedliwiając się ciążowymi zachciankami. Gdy dopadnie cię wilczy głód – a apetyt w ciąży możesz mieć naprawdę spory- miej w pogotowiu warzywa, gotowane jajko, sycącą zupę warzywną, kanapkę z chudym mięsem, jogurt z owocami. …
czytaj więcej jak na temat jak za bardzo nie przytyć wciąży…

Najczęściej zadawane pytania dotyczące diety w ciąży

 

Zdjęcie: Prawa do wykorzystania wizerunku podpisane z Shutterstock Inc.

2 przemyślenia nt. „Dieta w ciąży

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *