Joga w ciąży

joga w ciążyJoga dla kobiet w ciąży

Joga jest idealnym rodzajem aktywności dla przyszłych mam. Regularne ćwiczenie jogi wzmacnia mięśnie, poprawia krążenie i oddychanie. Joga jest świetnym sposobem na wyciszenie i odprężenie, ponieważ ułatwia osiągnięcie harmonii pomiędzy ciałem i duchem. Likwiduje napięcia i stres, zwiększa świadomość ciała, uczy kontroli nad oddechem, co bardzo przydaje się podczas porodu.

Jeśli zaczynasz praktykę jogi w ciąży, najlepiej byłoby rozpocząć ćwiczenia pod okiem instruktora, posiadającego uprawnienia do prowadzenia zajęć dla ciężarnych.

Jeśli ćwiczysz w domu zacznij od najprostszych ćwiczeń, które nie wymagają przygotowania fizycznego. Na początku, kiedy ciało jest sztywne i nie przyzwyczajone do tego rodzaju ruchu, nawet proste asany mogą wydawać ci się trudne. Nie próbuj wykonywać ćwiczeń na siłę, z czasem nabierzesz wprawy i będziesz mogła wykonywać bardziej skomplikowane zestawy.

O czym należy pamiętać praktykując jogę w ciąży?

– Ćwiczenia rozpoczynaj od drugiego trymestru. Zanim zaczniesz ćwiczyć zasięgnij upewnij się u lekarza prowadzącego ciążę, że nie ma przeciwwskazań do tego rodzaju ćwiczeń.

– Zwracaj uwagę na prawidłowy oddech, Oddychaj spokojnie, powoli, wciągając powietrze nosem i wydychając ustami

– Zadbaj o ćwiczenia relaksacyjne i relaks zakończeniu ćwiczeń. Połóż się na boku, okryj kocem i odpocznij parę minut. Wstań powoli, by uniknąć zawrotów głowy, czy omdlenia.

– Nie wykonuj asan, które wymagają gwałtownych skrętów, podskoków, stania na przedramionach

– Ćwiczenia wymagające utrzymania równowagi wykonuj przy użyciu pomocy, przy ścianie, lub drabinkach

– Nie zginaj i nie rozciągaj się ponad swoje możliwości. W ciąży stawy są rozluźnione, łatwiej jest o kontuzje.

– Nie napinaj brzucha

– Jeśli ćwiczysz w grupie, lub z osobą towarzyszącą, nie daj sobie narzucić tempa i intensywności ćwiczeń. Ćwicz w swoim rytmie do momentu, nie forsuj się nadmiernie. Odczucie napięcia, czy wyczerpania po ćwiczeniach świadczy to tym, że były one wykonywane nieprawidłowo, lub zbyt intensywnie. Po ćwiczeniach powinnaś mieć dobre, harmonijne samopoczucie.

– Powrót do ćwiczeń jogi po porodzie rozpocznij 1-2 miesiące po porodzie siłami natury i minimum 3 miesiące po cesarskim cięciu.

Zdjęcie: Prawa do wykorzystania wizerunku podpisane z Shutterstock Inc.

Pozycje w jodze dla ciężarnych

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *