Jak za bardzo nie przytyć w ciąży?

waga w ciaży
Przyrost wagi w ciąży jest faktem. Choć może przerażać cię wizja utraty smukłej sylwetki, ciąża ma swoje prawa. Jeśli dotychczas byłaś fanką diet odchudzających, musisz zapomnieć o nich na dość długi czas.

Ciąża to nie najlepszy moment na odchudzanie. Nie oznacza to, że możesz bez umiaru jeść wszystko w każdej ilości. Masz jeść dla dwojga, nie za dwoje. Oznacza to, że nawet jeśli twój organizm domaga się w nocy czekolady, lodów, kiełbasy, czy golonki, nie folguj sobie usprawiedliwiając się ciążowymi zachciankami. Gdy dopadnie cię wilczy głód – a apetyt w ciąży możesz mieć naprawdę spory- miej w pogotowiu warzywa, gotowane jajko, sycącą zupę warzywną, kanapkę z chudym mięsem, jogurt z owocami.Jak najwięcej się ruszaj. Jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich możesz chodzić na spacery, pływać, ćwiczyć jogę, uprawiać nordic-walking. Staraj się też być aktywna, spotykaj się ze znajomymi, czytaj, zadbaj o urodę. Leżenie i wsłuchiwanie się w siebie sprawia, że zaczniesz się szybko nudzić a stąd już tylko krok do sięgania po przekąski do lodówki. Jeśli masz chęć na słodycze, nie kupuj na zapas cukierków, ciastek, czekolady. Jeśli nie będzie ich w domu, łatwiej ci się będzie opanować. Planuj posiłki, nie wychodź głodna z domu, bo w najbliższej pizzerii pochłoniesz pizzę lub dwie. Jedz regularnie.  6-8 małych porcji dziennie zapobiegnie napadom głodu i objadaniu się. Optymalny przyrost wagi w ciąży wynosi ok.14-15 kg. Może się to wydawać dużo, bo samo dziecko będzie ważyło ok. 3,5 kg. Na łączną wagę składa się jednak również np.: łożysko ważące ok. 0,7 kg, waga powiększonych piersi 1 kg, a nawet wzrost objętości twojej krwi 2 kg. Do tego dochodzą wody płodowe, powiększona macica, tkanka tłuszczowa.

Oczywiście, to ile przytyjesz nie zależy tylko od diety. Ma na to wpływ także metabolizm, uwarunkowania genetyczne, czy aktywność fizyczna. Przyrost masy ciała w ciąży jest uzależniony również od twojej wagi wyjściowej. Jeśli miałaś nadwagę przed ciążą, lekarz zaleci nieco mniejszy przyrost wagi. Jeśli byłaś bardzo szczupła, zapewne przytyjesz więcej.

Przyrost wagi różnie będzie wyglądał w poszczególnych trymestrach. W pierwszym trymestrze tyje się 1 -2 kg, choć sporo kobiet w ogóle nie notuje przyrostu wagi. W drugim trymestrze przytyjesz 4-5 kg, po około 0,5-0,8 kg na tydzień. W trzecim trymestrze przytyjesz łącznie ok. 3,6-4,5 kg. Czasami w dziewiątym miesiącu przyrost wagi zatrzymuje się. Ważne, byś regularnie kontrolowała przyrost wagi. Powodem do niepokoju jest zupełny brak przyrostu wagi w drugim trymestrze oraz tycie powyżej 1,5 kg na tydzień w drugim trymestrze lub 1 kg na tydzień w trzecim.

Powrót do wszystkich pytań dotyczących ciąży z kategorii „Dolegliwości”.

Inne pytania, które mogą Cię zainteresować:

 

 

Zdjęcie: Shutterstock

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *