Higiena w połogu

CIąża_higiena w połoguOkres tuż po porodzie powszechnie kojarzy się z poczuciem bezbrzeżnego szczęścia i miłości. Tymczasem mama jest nie tylko zmęczona ciążą, porodem i spędzonymi na czuwaniu dniami i nocami związanymi z opieką nad noworodkiem. Sam poród, niezależnie od tego, czy było to cesarskie cięcie, czy poród siłami natury wymaga jeszcze kilkutygodniowej rekonwalescencji, kiedy mama powinna mieć wsparcie ze strony najbliższych, by spokojnie dojść do siebie i w pełni odzyskać siły. Jak pomóc młodej mamie w połogu?

Dolegliwości w połogu

Najbardziej dotkliwe tuż po porodzie są dolegliwości krocza. Jeszcze w szpitalu lekarz z pewnością zaleci podmywanie się łagodnym środkiem antyseptycznym typu tantum rosa, płynem do higieny intymnej dla kobiet w ciąży i połogu. Dobrze sprawdzają się również wyciągi z ziół, które mają działanie łagodzące lub przeciwzapalne np.: kora dębu, rumianek czy nagietek.
Jeśli krocze bardzo boli do osuszania rany można zamiast szorstkiego ręcznika używać delikatniejszych ręczników jednorazowych, lub miękkich chusteczek higienicznych. Gojenie rany przyspiesza również częste wietrzenie. Raz, dwa razy dziennie wskazane jest odsłonięcie krocza i zapewnienie ranie dostępu powietrza przez około 10-15 minut.
Przez pierwsze dni po porodzie, kiedy krwawienie jest największe dobrze sprawdzają się również jednorazowe przewiewne majtki. Upławy po połogu powinny ustąpić w ciągu 6 tygodni po porodzie. Ważne, by uważnie obserwować kolor i intensywność krwawienia w połogu. Upławy w kolorze żywej czerwieni, w duże ilości wymagają szybkiej konsultacji z lekarzem, zwłaszcza jeśli towarzyszy im gorączka. Może to świadczyć o stanie zapalnym macicy, czy niekompletnym wydaleniu łożyska.
W prawidłowo przebiegającym połogu tuż po porodzie krwawienie jest obfite i krwiste, z czasem staje się mniej intensywne i zmienia kolor na żółtawy.

Zaparcia

Inną bolączką wielu mam tuż po porodzie są zaparcia, lub strach przed wypróżnieniem, zwłaszcza jeśli było nacinane krocze. Szwy ciągnę i bolą. To niemiłe uczucie potęguje się jeszcze podczas parcia. Z obawy przed bólem, lub uszkodzeniem szwów niektóre mamy podświadomie wstrzymują oddawanie stolca. Tymczasem opróżnienie jelit ułatwia gojenie się krocza i zmniejsza nacisk na ranę.
Pracę jelit poprawia prawidłowa dieta bogata w błonnik, ruch i odpowiednie nawodnienie. Zalecane jest więc spożywanie ciemnego pieczywa, razowego makaronu, warzyw i owoców, suszonych śliwek, otrąb pszennych. Zalecana ilość płynów to minimum 8-10 szklanek niegazowanej wody mineralnej dziennie.
Jeśli kłopoty z wypróżnianiem nie ustępują po kilku dniach doraźnie można sobie pomóc stosując łagodne środki na przeczyszczenie typu: laktuloza, czopki parafinowe, herbaty ziołowe.

Zdjęcie: Prawa do wykorzystania wizerunku podpisane z Shutterstock Inc.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *