Jak zaplanować ciążę, czyli kompendium wiedzy dla przyszłej mamy

Artykuł sponsorowany

Planując ciążę, należy wiedzieć jak się do niej odpowiednio przygotować. Jest to niezwykle ważne ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie zarówno przyszłej mamy i jej dziecka. Przygotowując się do ważnej roli życia trzeba pamiętać, że właściwie zaplanowana ciąża znacząco zwiększy szansę na urodzenie zdrowego malucha.

Najlepszy moment na macierzyństwo

Najlepszy moment na ciążę to czas, kiedy wszystkie warunki – biologiczne, psychiczne i materialne sprzyjają przyszłej mamie. Z biologicznego punktu widzenia kobieta jest najbardziej płodna między 20 a 24 rokiem życia. Jest to jednocześnie czas najlepszego zdrowia, największej energii i witalności. Ponad to  ryzyko nadciśnienia i cukrzycy ciążowej jest minimalne, łatwiej jest również znieść ciążowe dolegliwości. W tej grupie wiekowej jest także najniższy wskaźnik poronień, a także najmniejsze ryzyko urodzenia dziecka z wadą genetyczną.

Właściwa dieta

Aby zapewnić prawidłowy przebieg ciąży warto pomyśleć o przygotowaniu się do niej odpowiednio wcześnie. Konieczna może być zmiana diety na zdrową, bogatą w witaminy i minerały, żelazo, a także kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Kobiety, którym zależy na właściwym przygotowaniu organizmu do macierzyństwa, powinny jeść dużo owoców, warzyw, mięsa oraz przetworów mlecznych. Należy także pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków, wysypianiu się i unikaniu stresu.

Kondycja przyszłej mamy

W czasie przygotowań do ciąży warto zadbać o aktywność fizyczną. Ćwiczenia wzmacniające brzuch, plecy i pośladki, pozytywnie wpływają na wydolność organizmu oraz pozwalają uchronić kobietę od niektórych dolegliwości ciążowych, takich jak ból kręgosłupa. Zajęcia na basenie, aerobik, czy jazda
na rowerze są więc wskazane.

(NIE)zdrowe przyzwyczajenia

Największymi wrogami przyszłej mamy i rozwijającego się płodu są nałogi. Nikotyna i alkohol zwiększają ryzyko wystąpienia wad wrodzonych, a także obniżają rozwój intelektualny nienarodzonego dziecka. Należy je więc bezwzględnie wyeliminować już w okresie poprzedzającym zajście w ciążę. Jedną
z najpoważniejszych konsekwencji spożywania alkoholu przez przyszłą matkę jest tzw. Alkoholowy Zespół Płodowy (FAS). Jego następstwem jest zespół wad wrodzonych, obejmujących nieprawidłowości fizyczne i neurologiczne u dziecka.

Z codziennej diety należy także wykluczyć napoje energetyczne i kawę. Jak wynika z badań naukowców, codzienne picie kilku filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka nawet o 25%. Warto zatem ograniczyć jej spożywanie lub całkowicie wyeliminować ją z diety.

Profilaktyka przede wszystkim

W ramach przygotowań do macierzyństwa zaleca się wykonanie morfologii, badania moczu, poziomu glukozy i mocznika. Zaleca się również oznaczenie grupy krwi i czynnika Rh, dzięki czemu można przewidzieć i wykluczyć możliwość wystąpienia konfliktu serologicznego. Badanie moczu pozwoli zaś na skontrolowanie stanu dróg moczowych. Warto także zbadać czynność tarczycy ponieważ zaburzenia związane z jej funkcjonowaniem mogą utrudnić zajście w ciążę. Zarówno przyszła mama, jak i jej partner powinni odpowiednio wcześnie pozbyć się takich dolegliwości jak:

  • nadwaga,
  • nadciśnienie,
  • nadczynność/niedoczynność tarczycy,
  • żylaki,
  • choroby narządów rodnych,
  • zakażenia i stany zapalne,
  • choroby zębów,
  • choroby oczu.
Kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) to bardzo ważny składnik dla prawidłowego rozwoju płodu. Aby zapobiec wadom układu nerwowego i innym zaburzeniom u dziecka, należy zacząć przyjmować go jeszcze przed ciążą. Jego niedobór może prowadzić do takich wad jak wodogłowie, czy rozszczep kręgosłupa. Zaleca się, aby już osoby współżyjące profilaktycznie zażywały kwas foliowy. W przypadku kobiet ciężarnych witaminę tę należy przyjmować do końca drugiego trymestru ciąży.

Zapłodnienie

Prowadzenie tzw. kalendarzyka menstruacyjnego pozwoli łatwo wyliczyć dni płodne. Obserwację ułatwia również śluz z szyjki macicy, który w czasie dni płodnych jest przezroczysty i rzadki, natomiast
w pozostałe – gęsty i lepki. Precyzyjne wyznaczenie dni płodnych umożliwić może także codzienny pomiar temperatury ciała.

Hormonalne metody antykoncepcji

Bardzo ważną częścią przygotowań do ciąży jest rezygnacja z hormonalnych metod antykoncepcji.
Po odstawieniu tabletek hormonalnych, organizm kobiety musi mieć odpowiednio dużo czasu, aby powrócić do normalnego funkcjonowania. Zwykle bezpośrednio po odstawieniu tej formy antykoncepcji występują cykle bezowulacyjne, bądź przeciwnie – owulacje wielokrotne. Naturalnym następstwem przyjmowania hormonów są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne i skrócona faza luteralna.

Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na uzyskanie pewności, że ciąża będzie przebiegać prawidłowo. Planując rodzicielstwo warto kierować się kilkoma zasadami, dzięki którym zwiększy się szanse
na szczęśliwe rozwiązanie. Należy również pamiętać, że zdrowy i silny organizm mamy to najlepsza inwestycja w zdrowie dziecka i duża szansa na bezpieczny, bezproblemowy poród.

Więcej informacji na temat planowania ciąży znajduje się na stronie: http://www.osesek.pl/ciaza-i-porod/planowanie-ciazy.html.

Zgoda na publikację zdjęcia: pixabay.com

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *