Woda to życie. Sprawdź, czy wypijasz dostateczną ilość płynów dziennie

Woda to życie. Sprawdź, czy wypijasz dostateczną ilość płynów dziennie
Mimo iż już od kilku lat żywieniowcy zwracają uwagę na konieczność picia wody, najlepiej niegazowanej wody mineralnej bez żadnych dodatków, na co dzień wiele osób nie przywiązuje do tego żadnej wagi. Tymczasem dbałość o odpowiednie nawodnienie to prosta droga do zachowania zdrowia i urody. Nawet najdroższy krem nie ukryje problemów z przesuszoną cerą, której po prostu brakuje wody.

Brak wody w organizmie to również jedna z przyczyn nadwagi. Dietetycy podkreślają, że woda jest niezbędna, by procesy przemiany materii mogły funkcjonować prawidłowo. Zdrowa dieta musi więc uwzględniać dostateczną ilość płynów,  na równi z dbałością o pochodzenie produktów, sposób przygotowania, czy kaloryczność posiłków.

Dlaczego woda jest taka ważna

Woda stanowi 75% naszego organizmu. Reguluje metabolizm, prawidłową pracę komórek. Odpowiada za witalność, energię i chęć działania. Jeśli zdarza ci się obudzić rano bez formy, zamiast sięgać od razu po kawę, wypij małymi łykami szklankę zimnej wody mineralnej bez gazu. Woda wspomaga pracę mózgu i poprawia zdolność koncentracji lepiej niż kawa. Poza tym pijąc dużo wody oczyszczasz organizm z toksyn. Przynajmniej dwa litry płynów dziennie to najlepszy i najtańszy sposób na detox.

Skutki niedoborów. Ile płynów pić dziennie?

O tym, jak ważna jest woda dla organizmu i sprawnego funkcjonowania można łatwo się przekonać sprawdzając, jak długo człowiek jest w stanie funkcjonować bez wody i jedzenia. Otóż kilku tygodniowy nawet brak pożywienia choć wyniszcza organizm, nie powoduje trwałych zmian zdrowotnych. Brak wody zaś i to już kilkudniowy kończy się odwodnieniem, utratą sił, koncentracji. Zaburzenia przemiany materii z tym związane sprawiają, że organizm stopniowo coraz bardziej się zatruwa co może spowodować nawet zgon.

Trzeba więc dbać o to, by dostarczać organizmowi codzienną niezbędną dawkę płynów. Co pić? Najzdrowsza jest oczywiście niegazowana woda mineralna. Można jednak pić też soki, najlepiej niesłodzone i rozcieńczone dodatkowo wodą, ziołowe herbaty, warzywne wywary. Pamiętajmy, ze kawa, czarna herbata, alkohol wypłukują wodę z organizmu i działają odwadniająco.

Co i jak pić?

 By pamiętać o spożywaniu wody najlepiej jest przygotować sobie każdego dnia dzienną porcję wody do wypicia. Jeśli postawimy przed sobą dwie butelki wody, trudnej nam będzie o tym zapomnieć, nawet w ferworze najbardziej pracowitego dnia. Gdy tego nie zrobimy może okazać się, że jedynym płynem, który wypiliśmy w pracy, była poranna kawa. Jest to o tyle istotne, że wiele osób nie odczuwa specjalnie pragnienia, więc trudno im polegać na sygnałach które wysyła własny organizm. Lekarze zalecają nawet, by nie dopuszczać do sytuacji, w której bardzo chce nam się pić, bo jest to sygnał alarmowy, że organizm jest już odwodniony. Jak więc racjonalnie spożywać napoje, by cieszyć się zdrowiem i urodą?

  • Pierwszą szklankę wody lub dwie dobrze jest wypić zaraz po przebudzeniu
  • Jeśli nie odpowiada nam obojętny smak wody, można dodać do niej listki mięty, plasterek cytryny, czy pomarańcza, kilka goździków
  • Pijemy najlepiej wodę mineralną średnio mineralizowaną
  • Najzdrowsza jest oczywiście woda niegazowana. Gaz może powodować podrażnienia przewodu pokarmowego, uczucie zgagi i pełności
  • Nie dopuszczajmy do pojawiania się uczucia pragnienia, najlepiej jest spożywać wodę w regularnych odstępach czasu
  • Jeśli dbasz o linię, wypij przed posiłkiem szklankę wody, by wypełnić żołądek
  • Unikamy spożywania płynów energetyzujących, które zawierają dużo kofeiny, cukru i w rezultacie są nie tylko kaloryczne ale i działają odwadniająco
  • Wodę pijemy małymi łykami i w niewielkich ilościach. Inaczej czeka nas szybka wizyta w toalecie. Najlepiej mieć zawsze pod ręką małą butelkę wody i popijać ją małymi łykami.

 

Zdjęcie: Pixabay/PublicDomainPictures/CC0 Public Domain

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *