Słońce w pigułce, czyli skąd czerpać witaminę D przy jej niedoborach

Artykuł sponsorowany

Słońce w pigułce, czyli skąd czerpać witaminę D przy jej niedoborach
Witamina D, powszechnie nazywana także „witaminą słońca” jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni i układu odpornościowego, ale jest ważna również dla utrzymania zdrowych kości i zębów. O jej suplementacji należy pamiętać zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy słonecznych dni jest stosunkowo niewiele. Skąd ją czerpać, aby uniknąć jej niedoboru, który wpływa negatywnie na ogólną kondycję całego organizmu?

Czym jest witamina D?

Witamina D to nic innego jak grupa związków organicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach i mają ogólne działanie na organizm człowieka. W 1922 roku odkrył ją amerykański biochemik, Elmer V. McCollum.
Witamina D powstaje w organizmie człowieka pod wpływem promieni słonecznych. Odgrywa bardzo istotną rolę w metabolizmie wapnia oraz fosforu, w związku z czym jest niezbędna m.in. do prawidłowego rozwoju kości i zębów.

Niedobory witaminy D

Zarówno wśród mieszkańców Polski, jak i Europy Środkowej – u dzieci, młodzieży i osób dorosłych problem niedoboru witaminy D jest powszechny. Z tego też względu, zgodnie z aktualnymi wytycznymi (z 2013 roku) zaleca się suplementację jej w całej populacji.
Najważniejszą przyczyną niedoboru witaminy D jest niedostateczna synteza skórna, co bezpośrednio wiąże się ze strefą klimatyczną, w której znajduje się Polska. Co istotne, na jej poziom w organizmie wpływają również takie czynniki jak: stosowanie kremów z filtrami UV czy niewystarczająca ilość czasu spędzanego na świeżym powietrzu.

Czy wiesz, że…
niemal 90% witaminy D w organizmie człowieka jest syntetyzowane w skórze dzięki promieniowaniu słonecznemu UVB?

Brak odpowiedniego nasłonecznienia w okresie od października do marca sprawia, że problem niedoboru witaminy D, dotyka wielu Polaków. W przypadku dzieci poniżej 6. miesiąca życia natomiast, bezpośrednia ekspozycja na słońce jest stanowczo odradzana, dlatego zwłaszcza w przypadku najmłodszych, trzeba pamiętać o suplementacji „witaminy słońca”. Wiele wartościowych produktów, które można podawać dzieciom w celu uzupełnienia ich diety o składniki niezbędne do ich prawidłowego rozwoju (w tym witaminę D), można znaleźć np. na stronie http://bioaron.pl/. Jednocześnie należy pamiętać, że suplementacja jest zalecana przez cały rok – również w przypadku dorosłych.

Witamina D – suplementacja u dzieci

W przypadku noworodków urodzonych przedwcześnie, eksperci zalecają wprowadzenie suplementacji witaminy D już w pierwszych dniach życia.

  • Noworodki urodzone przedwcześnie – w ich przypadku suplementację należy wprowadzić już w pierwszych dniach życia. Zalecana dawka witaminy D to 400-800 IU/dobę – powinna być zapewniona aż do wieku skorygowanego do 40 tygodni ciąży.
  • Noworodki oraz niemowlęta (do 12 miesięcy) – bez względu na sposób żywienia dziecka, witaminę D należy suplementować w dawkach:
    • do 6. miesiąca życia – 400 IU/dobę,
    • od 6. do 12. miesiąca życia – 400-600 IU/dobę (w zależności od podaży witaminy D w diecie).
  • Dzieci i młodzież w wieku do 18 lat – witaminę D należy suplementować w dawce 600-1000 UI/dziennie (zależnie od masy ciała) – najlepiej przez cały rok.
  • Otyłe dzieci i młodzież – witaminę D suplementować w dawce 1200-2000 UI/dobę najlepiej przez cały rok.

Zgoda na publikację zdjęcia: pixabay.com

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)