Dieta w ciąży – poznaj witaminy i składniki mineralne niezbędne dla dziecka oraz mamy.

Artykuł sponsorowany

Jeśli za kilka miesięcy zostaniesz mamą powinnaś szczególnie zadbać o swoje żywienie. Ponieważ nie jesz już tyko dla siebie, ale i dla maluszka, którego niebawem powitasz na świecie. Postaraj się, aby dieta w ciąży sprzyjała zdrowiu twojemu i dziecka.

Dieta w ciąży – najważniejsze zasady

W ciąży przede wszystkim, powinnaś jeść dla dwojga, nie za dwoje. W I trymestrze zapotrzebowanie energetyczne przyszłej mamy jest takie samo, jak przed zajściem w ciążę. Dopiero od II trymestru zwiesza się o 360 kcal, zaś w III trymestrze o 475 kcal dziennie. To, co jest ważne to regularność posiłków. Mama dbająca o dietę w ciąży powinna jeść śniadanie, małą przekąskę, obiad, podwieczorek i kolację. Dbałość o jakość posiłków i higiena podczas ich przygotowywania są niezwykle ważne. Bowiem teraz jesteś dużo bardziej narażona na szkodliwe składniki w żywności. Unikaj przetworzonych produktów, surowych i niedogotowanych jaj, ryb i mięs, niepasteryzowanego mleka i zabrudzonych warzyw czy owoców.

Dieta w ciąży – niezbędne witaminy i składniki mineralne

W ciąży może wzrosnąć zapotrzebowanie na niektóre witaminy czy składniki mineralne – sama dieta może nie wystarczyć, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na cenne składniki.

Witaminy ważne w diecie przyszłej mamy to:

  • Kwas foliowy (witamina B9) – zaleca się suplementację już na 6 tygodni przed zajściem w ciążę i kontynowanie przyjmowania kwasu foliowego do końca II trymestru. Niedobór kwasu foliowego przed zapłodnieniem i w pierwszych tygodniach ciąży może sprzyjać powstawaniu wad wrodzonych układu nerwowego dziecka.
  • Witamina D3 – 80% tej witaminy syntezowane jest w skórze pod wpływem promieni UV, zaś 20% pochodzi z diety. Niedobory tej witaminy u kobiet w ciąży wynikają z unikania promieniowania słonecznego. Dlatego zaleca się suplementację tej witaminy – dawkę ustala się indywidualnie z lekarzem.
  • Witamina A – to cenny antyoksydant, którego prekursorem jest beta-karoten obecny w niektórych warzywach i owocach. Witamina A wpływa na ostrość widzenia
  • Witamina E – obecna w tłuszczach, to także ważny przeciwutleniacz. Istotne jest dostarczenie tej witaminy z dietą, a w przypadku suplementacji niezbędna jest konsultacja z lekarzem.

Składniki mineralne istotne w ciążowej diecie:

  • Żelazo – niezbędnej do produkcji krwinek czerwonych, jego niedobór może być przyczyną niedokrwistości, zaburzeń odporności u dziecka czy zahamowania jego rozwoju wewnątrz brzucha mamy. Dobrym źródłom żelaza jest mięso, drób i jaja (zwłaszcza żółtko). Produkty bogate w żelazo należy łączyć z warzywami lub owocami dostarczającymi witaminę C, która zwiększa wchłanianie tego pierwiastka.
  • Magnez – pierwiastek ten odpowiada za prawidłowe przewodnictwo nerwowe. Podczas ciąży znacznie rośnie zapotrzebowanie na magnez, dlatego przyszła mama powinna jeść orzechy, kiełki, pestki dyni i słonecznika, migdały, rośliny strączkowe i produkty zbożowe z pełnego przemiału.
  • Wapń – zapotrzebowanie w ciąży na ten pierwiastek rośnie w II i Iii trymestrze. Wapń normalizuje ciśnienie tętnicze krwi dzięki czemu może zapobiegać rozwojowi groźnego w ciąży stanu przedrzucawkowego. Dieta w ciąży powinna obfitować w mleko i produkty mleczne z mleka pasteryzowanego oraz orzechy.
  • Jod – jest niezbędni do prawidłowego funkcjonowanie organizmu, a w ciąży wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Naturalnym źródłem jodu w diecie w ciąży są ryby czy morskie glony.

Zgoda na publikację zdjęcia: bobovita.pl

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, polub go proszę lub udostępnij go Twoim znajomym. Dziękujemy! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *